Uchwała Nr 49/99

Zarządu Gminy w Brzostku

z dnia 17 czerwca 1999 roku

w sprawie zatwierdzenia Regulaminu Organizacyjnego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Brzostku.

        Na podstawie art.30 ust.2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie terytorialnym (Dz.U. z 1996 roku Nr 13, póz.74, Nr 58, poz.261, Nr 106, poz.496, Nr 132, poz.622, z 1997 r. Nr 9, poz.43, Nr 106, poz.679, Nr 107, Poz.686, Nr 113, poz.734, Nr 123, poz.775) oraz §5 ust.6 Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Brzostku uchwalonego uchwałą Nr IX/97/99 Rady Gminy w Brzostku z dnia 27 maja 1999 roku, Zarząd Gminy w Brzostku uchwala co następuje:

  • 1

Zatwierdza się Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Brzostku  w brzmieniu jak załącznik nr l do niniejszej uchwały.

  • 2

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Brzostek oraz Kierownikowi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Brzostku.

  • 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Regulamin Organizacyjny

Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

w Brzostku

1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Brzostku działa na podstawie Statutu GOPS uchwalonego dnia 27 maja 1999 roku uchwałą Rady Gminy w Brzostku Nr IX/97/99 oraz niniejszego Regulaminu Organizacyjnego.

2. Do zadań Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej należy prowadzenie spraw pomocy społecznej, a w szczególności:

  • diagnozowanie i ocena potrzeb jednostek, grup lub środowisk wymagających interwencji socjalnej,
  • udzielanie i organizowanie świadczeń pomocy społecznej (pieniężnych, w naturze, usługach,
  • pobudzanie społecznej aktywności w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych,
  • współpraca i koordynacja działań na rzecz zaspokajania potrzeb osób wymagających pomocy, prowadzonych przez organizacje i inne siły społeczne,
  • ustalenie uprawnień i wypłata zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych,
  • realizacja programów rządowych,
  • realizacja zadań zleconych przez Wójta i Urząd Wojewódzki

3. Bezpośredni nadzór nad działalnością GOPS sprawuje Kierownik Ośrodka a w razie jego nieobecności zastępca kierownika GOPS

4. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej prowadzi swoją działalność w oparciu o roczny plan pracy.

5. Organizacja Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej:

  • Kierownik - l etat
  • Z-ca Kierownika - obowiązki pełnić będzie pracownik socjalny
  • Główny Księgowy - 1/8 etatu
  • Pracownik socjalny - 5 etatów
  • Aspirant pracy socjalnej - 1/2 etatu
  • Sekcja usług opiekuńczych - 14 etatów - w tym l etat pracownika koordynującego pracą opiekunek

6. Zadania Kierownika Ośrodka

  • koordynowanie opieki społecznej na terenie gminy
  • zatrudnianie i zwalnianie pracowników GOPS i wykonywanie wszystkich czynności wynikających ze stosunku pracy w stosunku do pracowników zatrudnionych w Ośrodku
  • koordynacja i nadzór nad pracą pracowników Ośrodka
  • przygotowanie materiałów dotyczących rozpoznania i oceny potrzeb pomocy społecznej - sporządzanie bilansu potrzeb i środków, planowanie środków, finansowych na świadczenia środowiskowej pomocy społecznej
  • realizowanie zatwierdzonego planu finansowego
  • ocena problemów społecznych terenu i przedstawienie propozycji ich rozwiązania
  • podejmowanie z upoważnienia Rady Gminy postanowień i decyzji o przyznaniu świadczeń pomocy społecznej
  • przedstawienie Wójtowi i Radzie Gminy informacji i sprawozdań dotyczących zakresu potrzeb pomocy społecznej na terenie gminy oraz ich realizacji
  • współpraca z organizacjami społecznymi oraz mobilizowanie środowisk lokalnych na rzecz pomocy społecznej
  • załatwianie skarg i wniosków
  • podpisywanie rachunków, czeków, przelewów, list wypłat zasiłków, list płac pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej i pism oraz załatwianie wszelkich formalności w zakresie w/w spraw zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa
  • nadzór nad finansami Ośrodka
  • organizacja narad i szkolenia pracowników
  • przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowego
  • prowadzenie korespondencji z innymi podmiotami
  • wydawanie decyzji dotyczących przyznania lub odmowy opieki środowiskowej
  • prowadzenie teczek akt osobowych
  • branie udziału w szkoleniach i naradach
  • prowadzenie zakupów i bieżących napraw sprzętu
  • prowadzenie dokumentacji z zakresu dożywiania dzieci i zasiłków okresowych gwarantowanych
  • prawidłowo zabezpieczać i używać mienie społeczne
  • załatwianie innych spraw służbowych zleconych doraźnie przez Wójta

7. Zadania Zastępcy Kierownika Ośrodka

  • wykonywanie zadań powierzonych przez kierownika GOPS
  • sprawowanie funkcji kierownika GOPS w razie niemożności pełnienia przez niego obowiązków

8. Zadania Głównego Księgowego

  • koordynacja i kontrola wszelkich operacji gospodarczych i finansowych, które polegaj ą na wykonaniu kontroli wewnętrznej. Bezpośrednie kierowanie rachunkowością GOPS, zabezpieczenie dyscypliny budżetowej zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami
  • organizacja prawidłowego systemu obiegu dokumentów finansowych zgodnie z obowiązującą instrukcją w tym zakresie
  • badanie, opiniowanie wszelkich operacji z punktu widzenia gospodarności oraz skutecznego interweniowania w sprawach, które ocenia się jako merytorycznie wadliwe. Na dowód przeprowadzenie kontroli wstępnej i bieżącej gł. księgowy podpisuje się na każdym kontrolowanym dokumencie oraz na sprawozdaniach finansowych
  • zawiadamianie kierownika jednostki o ujawnieniu podczas kontroli dokumentów niezgodnych z przepisami lub naruszających ustalony tryb przyjmowania, przechowywania lub rozchodowania środków i materiałów gospodarczych
  • odmowa złożenia podpisu na dokumentach nierzetelnych, nieprawidłowych lub sprzecznych z obowiązującymi przepisami, których realizacja byłaby równoczesnym popełnieniem przestępstwa
  • opracowanie projektów rocznych planów finansowych dotyczących zadań zleconych i samorządowych oraz wniosków o zmianach w budżecie
  • bieżące przygotowanie dokumentów, księgowanie ich w dzienniku głównym, w kartach wydatków wg. odpowiedniej klasyfikacji budżetowej oraz zgodnie z wyciągami bankowymi
  • prowadzenie analitycznych kart kontowych wydatków wg. odpowiedniej klasyfikacji budżetowej oraz zgodnie z wyciągami bankowymi
  • prowadzenie analitycznych kart kontowych wydatków, zobowiązań, bieżące uzgadnianie z księgowością
  • sporządzania sprawozdań finansowych z wykonania budżetu, środków trwałych, funduszu płac zgodnie z obowiązującymi terminami
  • zorganizowanie prawidłowego przechowywania gotówki, papierów wartościowych, depozytów i druków ścisłego zarachowania
  • ustalenie zasad przyjmowania wpłat i dokonywania wypłat oraz podejmowania gotówki z banku
  • kontrola raportów kasowych, terminowości rozliczeń, należności i zobowiązań
  • opracowanie instrukcji w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji, sporządzania wniosku o powołanie kontroli inwentaryzacyjnej, wyceny i rozliczania wyników
  • przygotowanie całości dokumentów z zakresu pracy na stanowisku Głównego Księgowego do archiwum zakładowego

9. Zadania pracownika socjalnego

  • przeprowadzanie wywiadów środowiskowych
  • rozpoznawanie i ustalanie potrzeb w zakresie pomocy społecznej oraz wnioskowanie w sprawie świadczeń
  • kompletowanie dokumentów dotyczących wszystkich form pomocy społecznej
  • organizowanie pomocy społecznej poprzez dostarczanie osobom potrzebującym schronienia, posiłku, niezbędnego ubrania oraz innych świadczeń przysługujących na mocy ustawy o pomocy społecznej i innych obowiązujących przepisów
  • organizowanie w powiązaniu z organizacjami społecznymi, charytatywnymi działalności socjalnej zmierzającej do poprawy sytuacji osób wymagających pomocy ze szczególnym uwzględnieniem osób starszych wiekiem, inwalidów oraz osób pozostających bez pomocy
  • współdziałanie z placówkami służby zdrowia ze szczególnym uwzględnieniem współpracy z lekarzem rodzinnym, pielęgniarką środowiskową
  • współpraca ze szkołami w zakresie organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży oraz posiłków w szkole
  • współpraca z organizacjami społecznymi, sądami, policją, prokuraturą i Powiatowym Urzędem Pracy
  • sporządzanie indywidualnych planów zaspokajania stwierdzonych potrzeb
  • udzielanie pomocy i poradnictwa osobom i rodzinom, w których występują trudności życiowe spowodowane sytuacjami losowymi i nieporadnością życiową
  • prowadzenie dokumentacji z zakresu ochrony macierzyństwa
  • udział w szkoleniach i naradach
  • prawidłowe zabezpieczanie i użytkowanie mienia społecznego
  • sporządzanie sprawozdawczości z zakresu swojego działania
  • prowadzenie dokumentacji dotyczącej kwalifikacji do Domu Pomocy Społecznej
  • załatwienie innych spraw służbowych zleconych doraźnie przez kierownika GOPS

10. Zadania opiekunek socjalnych

  • obowiązki opiekuna socjalnego wynikają ze stosunku pracy tj. umowy o pracę zawartą z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w sprawie opieki społecznej nad chorym w domu
  • zakres pracy opiekuna socjalnego uzależniony jest od stanu zdrowia chorego oraz jego sytuacji rodzinnej
  • zakres pracy opiekuna socjalnego ustala w domu chorego i w porozumieniu z nim osoba koordynująca pracą opiekuna
  • opiekun socjalny podejmuje pracę u chorych na podstawie pisemnego skierowania wystawionego na obowiązującym druku, określającego również ilość godzin opieki
  • w toku codziennego kontaktu z chorym opiekun dba o ich stan zdrowia i zaspokojenie podstawowych potrzeb, a o zaistniałych zmianach w sytuacji zdrowotno-bytowej powiadamia koordynatora kierującego pracą opiekunów
  • opiekun socjalny obowiązany jest do wykonywania w domach u chorych następujących czynności: pielęgnacyjnych, gospodarczych, opiekuńczych, załatwianie innych spraw chorych na polecenie koordynatora
  • czynności pielęgnacyjne wynikające ze stanu zdrowia chorego opiekun wykonuje zgodnie z wiedzą i umiejętnościami nabytymi w czasie szkolenia do czynności tych należy:

- przesłanie łóżka

- zmiana bielizny osobistej i pościelowej

- mycie, kapanie, czesanie, ubieranie chorego

- układanie chorego w łóżku i pomaganie przy zmianie pozycji

- zapobieganie powstaniu odleżyn i odparzeń

- pomoc przy załatwieniu potrzeb fizjologicznych

- pielęgnacja zlecona przez lekarza po uprzednim instruktażu

  • w związku z nabytymi kwalifikacjami opiekun socjalny świadczy usługi różnym grupom osób, a przede wszystkim:

- obłożnie i ciężko chorym całkowicie samotnym

- obłożnie i ciężko chorym zamieszkałym wspólnie z rodziną

- samotnym niesprawnym wymagającym opieki ogólnej oraz w miarę możliwości innym osobom dotkniętym wypadkami losowymi

  • zakres pracy opiekuna u obłożnie chorych i niesprawnych, całkowicie samotnych oraz nie posiadających rodzin w pobliżu miejsca zamieszkania zobowiązuje opiekuna do:

- zakupywania art. spożywczych i niezbędnych do egzystencji podopiecznego art. przemysłowych

- zabezpieczenie posiłków w tym co najmniej raz dziennie posiłku gorącego

- karmienie chorego o ile stan zdrowia wymaga tej czynności

- wyjście z chorym na spacery

- utrzymywanie w czystości otoczenia chorego

- dokonywanie bieżących porządków w używanej przez chorego części mieszkania

- utrzymanie w czystości naczyń kuchennych i stołowych

- utrzymanie w czystości sprzętu sanitarnego i urządzeń sanitarnych

- pranie bielizny osobistej

- dbanie o czystość bielizny pościelowej chorego

- palenie w piecu, przynoszenie wody, węgla

- zamawianie wizyt lekarskich, oraz załatwianie recept lekarskich

- załatwianie innych spraw na życzenie chorego

- prowadzenie zeszytu wydatków.

  • W razie zgonu chorego w przypadku osoby samotnej opiekun zobowiązany jest do wezwania sąsiada, lekarza rejonowego w celu stwierdzenia zgonu, powiadomienie kierownika GOPS o zgonie chorego.
  • Do obowiązków opiekuna należy pilne powiadomienie kierownika GOPS o swej niezdolności do pracy lub innej usprawiedliwionej nieobecności.
  • Załatwianie innych spraw służbowych zleconych doraźnie przez Kierownika GOPS.

11. Zadania aspiranta pracy socjalnej:

  • prowadzenie dokumentacji dotyczących wypłat wszystkich zasiłków pieniężnych (renty socjalne, zasiłki stałe, okresowe, zasiłki celowe)
  • przygotowanie decyzji dotyczących zasiłków pieniężnych
  • sporządzanie list wypłat zasiłków pieniężnych
  • ustalenie uprawnień do przyznania zasiłku:

- rodzinnych

- pielęgnacyjnych

  • przygotowanie decyzji dotyczących zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych
  • sporządzanie list wypłat zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych
  • prowadzenie dokumentacji dotyczących wypłat zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych
  • planowanie i sprawozdawczość z zakresu powierzonych obowiązków
  • prowadzenie książki podawczej
  • współpraca z instytucjami, organizacjami, prowadzenie korespondencji z nimi
  • prowadzeni dokumentacji z zakresu ubezpieczenia zdrowotnego, emerytalnego i rentownego dla podopiecznych
  • załatwianie innych spraw służbowych zleconych doraźnie przez Kierownika GOPS
  • branie udziału w szkoleniach, naradach
  • prawidłowo zabezpieczać i używać mienie społeczne
  • prowadzenie ewidencji pism wpływających
  • przygotowanie dokumentów do archiwum w swoim zakresie działania
  • wysyłanie korespondencji
  • szczegółowe rozliczanie znaczków pocztowych i ich kupowanie

12. Zadnia Sekcji Usług Opiekuńczych.

Sekcja usług opiekuńczych sprawuje usługi opiekuńcze etatowe i sąsiedzkie w stosunku do chorych i niepełnosprawnych objętych tą formą pomocy.

Zadania pracownika koordynującego pracą opiekunek chorych:

  • ustalenie zakresu pomocy usługowej
  • prowadzenie pełnej dokumentacji dotyczącej pomocy usługowej, w tym miedzy innymi:

- przygotowanie dzienniczków

- przygotowanie list wypłat dla pomocy sąsiedzkiej

- prowadzenie dokumentacji dotyczącej odpłatności za usługi

- pobieranie odpłatności od chorych

  • koordynacja i nadzór nad pracą opiekunek
  • współpraca z instytucjami w zakresie pomocy podopiecznym.
  • prowadzenie rozliczeń wykorzystania urlopów
  • analiza prawidłowości dokumentacji dotyczącej wydawania decyzji na usługi opiekuńcze
  • przygotowanie dokumentacji do archiwum w swoim zakresie działania
  • prowadzenie rejestrów zasiłków
  • sporządzanie sprawozdawczości
  • załatwianie innych spraw służbowych zleconych przez Kierownika GOPS

Uchwała Nr XIX/156/04
Rady Gminy w Brzostku
z dnia 09 września 2004 roku

w sprawie uchwalenia statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Brzostku.

 Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zmianami; z 2002 r., Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r., Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz.1569 i z 2004 r., Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203) i art. 110 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 i Nr 99, poz. 1001), oraz § 5 Statutu Gminy Brzostek, stanowiącego załącznik do Uchwały Nr XXXII/284/2001 Rady Gminy w Brzostku z dnia 30 sierpnia 2001 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Brzostek (Dz. Urz. Woj. Podkarpackiego Nr 75, poz. 1314 z późn zm.), Rada Gminy w Brzostku uchwala, co następuje:

 § 1.

Uchwala się statut Ośrodka Pomocy Społecznej w Brzostku w brzmieniu załącznika do uchwały.

§ 2.

Traci moc uchwała Nr IX/97/99 Rady Gminy w Brzostku z dnia 27 maja 1999 roku w sprawie uchwalenia statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Brzostku oraz Uchwały Nr XVII/161/2000 z dnia 28 lutego 2000 roku i Nr V/51/03 z dnia 7 kwietnia 2003 r. w sprawie zmiany statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Brzostku.

§ 3.

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Brzostek.

§ 4.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. 


 Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XIX/156/04
Rady Gminy w Brzostku
z dnia 09 września 2004 r.

S T A T U T
Ośrodka Pomocy Społecznej w Brzostku

Postanowienia ogólne

§ 1.

  1. Ośrodek Pomocy Społecznej w Brzostku zwany dalej „Ośrodkiem” jest samodzielną jednostką organizacyjną gminy, utworzoną w celu wykonywania zadań z zakresu pomocy społecznej.
  2. Ośrodek może używać nazwy skróconej w brzmieniu: „OPS”

§ 2.

Ośrodek działa na podstawie:

1/ uchwały Nr XIV/57/90 Gminnej Rady Narodowej w Brzostku z dnia 19.04.1990 r. w sprawie powołania Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Brzostek,

2/ ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r Nr 142, poz.1591 ze zmianami),

3/ ustawy z dnia 12 marca 2004 r o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zmianami),

4/ ustawy z dnia 28 listopada 2003 r o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. Nr 228, poz. 2255 ze zmianami),

5/ Statutu Gminy Brzostek,

6/ niniejszego statutu,

7/ innych obowiązujących przepisów dotyczących pomocy społecznej i jednostek budżetowych.

§ 3.

  1. Ośrodek obejmuje swoją działalnością teren Gminy Brzostek.
  2. Na budynku, w którym Ośrodek Pomocy Społecznej prowadzi swą działalność, umieszcza się tablicę informacyjną o treści „Ośrodek Pomocy Społecznej w Brzostku.
  3. Ośrodek posługuje się pieczęcią nagłówkową określającą jego nazwę, adres i numer telefonu.

Zakres działania Ośrodka

§ 4.

  1. Podstawowym celem działania Ośrodka jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwianie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka.
  2. Cele, o których mowa w ust.1 Ośrodek realizuje poprzez:

1/ tworzenie warunków organizacyjnych funkcjonowania pomocy społecznej, w tym rozbudowę niezbędnej infrastruktury socjalnej,

2/ analizę i ocenę zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej,

3/ przyznawanie i wypłacanie przewidzianych ustawą świadczeń,

4/ pobudzanie społecznej aktywności w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin,

5/ pracę socjalną rozumianą jako działalność zawodową, skierowaną na pomoc osobom i rodzinom we wzmocnieniu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie oraz na tworzenie warunków sprzyjających temu celowi,

6/ realizację zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych,

7/ rozwijanie nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb.

§ 5.

1. Ośrodek realizuje zadania pomocy społecznej zlecone gminie, które obejmują w szczególności:

1/ przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych,

2/ opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,

3/ organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi,

4/ przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną,

5/ prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi,

6/ realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia,

2. Środki na realizację i obsługę zadań, o których mowa w ust.1, zapewnia budżet państwa.

3. Do zadań Ośrodka z zakresu administracji rządowej należy ponadto prowadzenie postępowania w sprawach świadczeń rodzinnych i wydawanie decyzji kończących postępowanie.

§ 6.

1. Ośrodek realizuje zadania własne z zakresu pomocy społecznej, o charakterze obowiązkowym, które obejmują:

1/ opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka,

2/ sporządzanie bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej,

3/ udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,

4/ przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych,

5/ przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych,

6/ przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,

7/ przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym nie mającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,

8/ przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego,

9/ opłacanie składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osobę, która zrezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie nie zamieszkującymi, matką, ojcem lub rodzeństwem,

10/ praca socjalna,

11/ organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi,

12/ prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych,

13/ tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną,

14/ dożywianie dzieci,

15/ sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,

16/ kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu,

17/ sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu informatycznego,

18/ utworzenie i utrzymywanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników,

2. Ponadto w ramach zadań własnych z zakresu pomocy społecznej OPS realizuje:

1/ przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych,

2/ przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze,

3/ prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki,

4/ podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych,

§ 7.

Ośrodek, wykonując zadania własne gminy w zakresie pomocy społecznej, kieruje się ustaleniami Wójta Gminy.

§ 8.

1. Przy wykonywaniu zadań Ośrodek współdziała z instytucjami, samorządem lokalnym, organizacjami społecznymi, fundacjami, stowarzyszeniami, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi osobami fizycznymi i prawnymi, a także innymi pracodawcami.

2. Ośrodek może kierować wnioski o ustalenie niezdolności do pracy i stopnia niepełnosprawności do organów określonych odrębnymi przepisami.

Organizacja i zarządzanie

§ 9.

1. Pracą Ośrodka kieruje i reprezentuje go na zewnątrz Kierownik Ośrodka.

2. Kierownika Ośrodka zatrudnia i zwalnia Wójta Gminy.

3. Kierownik Ośrodka organizuje pracę Ośrodka i sprawuje nadzór nad realizacją zadań przez jego pracowników,

4. Kierownik działa jednoosobowo na podstawie i w zakresie określonym w pełnomocnictwie udzielonym przez Wójta Gminy,

5. Wójt udziela Kierownikowi Ośrodka upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości gminy

6. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 5 może być także udzielone innej osobie na wniosek Kierownika Ośrodka.

7. Wójt udziela Kierownikowi Ośrodka upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych do prowadzenia postępowania w sprawach świadczeń rodzinnych, a także do wydawania w tych sprawach decyzji.

8. Upoważnienie, o którym mowa w ust.7 może być także udzielone innej osobie na wniosek Kierownika Ośrodka.

9. W czasie nieobecności Kierownika zastępuje go osoba wyznaczona przez Kierownika.

§ 10.

Strukturę organizacyjną i zakres działania Ośrodka określa regulamin organizacyjny Ośrodka, ustalony przez Kierownika i zatwierdzony przez Wójta Gminy.

Gospodarka finansowa Ośrodka

§ 11.

1. Ośrodek jest jednostką budżetową posiadającą odrębny rachunek bankowy.

2. Działalność Ośrodka finansowana jest:

1/ za środków własnych gminy,

2/ z dotacji celowych z budżetu państwa,

3/ z innych prawem dopuszczalnych źródeł,

3. Działalność finansowa Ośrodka wyodrębniona jest w dziale 852 „opieka społeczna” budżetu gminy.

4. Podstawą gospodarki finansowej Ośrodka jest plan dochodów i wydatków /plan finansowy/

3. Do dokonywania zmian w planie finansowym upoważniony jest Kierownik Ośrodka poza paragrafami zastrzeżonymi przez Radę Gminy.

§ 12.

Majątek Ośrodka stanowią środki trwałe oraz środki nietrwałe stanowiące wyposażenie Ośrodka.

§ 13.

Gospodarka finansowa Ośrodka prowadzona jest wg zasad określonych w przepisach o finansach publicznych i o rachunkowości.

Przepisy końcowe

§ 14.

Zmiany niniejszego statutu mogą nastąpić w trybie właściwym dla jego uchwalenia.

ul. M.N. Mysłowskiego 11

39-230 Brzostek

tel. 14 6808921

 mgopsbrzostek@mgopsbrzostek.pl

To jest: oficjalne oświadczenie o dostępności (accessibility statement).
Serwis należy do: Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Brzostku
Dostępny jest pod adresem: mgopsbrzostek.pl
Data opublikowania strony internetowej: 22.12.2022
Data ostatniej aktualizacji strony internetowej: .21.12.2022
Status pod względem zgodności z ustawą o dostępności cyfrowej: zgodna z WCAG 2.1 na poziomie AA
Data sporządzenia Deklaracji Dostępności: .22.12.2022
Nazwa podmiotu zewnętrznego, który przeprowadził badanie dostępności: perfekcyjneStrony.pl

Informacje zwrotne i dane kontaktowe

Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za kontakt w sprawie niedostępności: .......
Email do osoby kontaktowej: .......
Numer telefonu do osoby kontaktowej: ...........
W przypadku stwierdzenia problemów z dostępnością

Prosimy o kontakt. Osobą odpowiedzialną jest ......., adres poczty elektronicznej ............. Kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu ............... Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności.

Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji w formach alternatywnych, na przykład odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisania zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji w formie alternatywnej, powinna także określić formę tej informacji.Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie i nie później, niż w ciągu 7 dni. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące. Jeżeli zapewnienie dostępności nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego dostępu do informacji, można złożyć skargę na takie działanie.

Po wyczerpaniu wszystkich możliwości skargę można przesłać także do Rzecznika Praw Obywatelskich.

Chcemy, aby każdy, kto odwiedza nasz serwis, czuł się serdecznie przyjęty i w pełni usatysfakcjonowany.

Zgodność ze standardami. Co w tym celu robimy?

Aby zapewnić, że nasz serwis będzie użyteczny i dostępny dla jak najszerszej grupy odwiedzających, stosujemy się do wytycznych Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1, które wyjaśniają, co robić, aby treści internetowe były dostępne dla wszystkich ludzi.

Wytyczne definiują trzy poziomy dostępności (A, AA oraz AAA). Jako cel postawiliśmy sobie osiągnięcie kryteriów sukcesu na poziomie AA oraz wprowadzenie udogodnień realizujących niektóre standardy dostępności na poziomie AAA.

Wydawca i redakcja serwisu w swoim działaniu kierują się także postanowieniami Konwencji Praw Osób Niepełnosprawnych ONZ.

Jak realizujemy Wytyczne dla dostępności?

Twórcy, redaktorzy i autorzy naszego serwisu dokładają wszelkich starań, aby wszystkie strony spełniały wszystkie wymagania WCAG 2.1 na poziomie AA.

Kompatybilność
Serwis jest w pełni rozpoznawalny przez programy czytające dla osób niewidomych, takie jak np. Window-Eyes, JAWS czy NVDA. Pełna obsługa serwisu możliwa jest zarówno przy pomocy samej klawiatury, jak i myszki.

Wygląd
Układ graficzny serwisu jest w całości opisany przez arkusze stylów kaskadowych (CSS). Ale nawet jeżeli Twoja przeglądarka lub urządzenie, którym odczytujesz strony internetowe nie wspiera CSS w ogóle, cała zawartość każdej strony jest nadal łatwa do odczytania.

Na stronach serwisu używane są tylko względne rozmiary czcionek kompatybilnych z ustawieniami opcji „rozmiar tekstu” w przeglądarkach graficznych.

Odnośniki
Teksty odnośników są dobrane w taki sposób, aby w miarę możliwości były zrozumiałe nawet poza kontekstem zdania, w którym występują. Wiele łączy zawiera atrybut title opisujący dany odnośnik bardziej szczegółowo, chyba że tekst łącza sam w sobie już dokładnie opisuje dokument docelowy (tak jak np. tytuł artykułu).

Obrazki
Wszystkie obrazki i grafiki prezentacyjne zawierają opisy alternatywne. Obrazki czysto dekoracyjne zawierają pusty atrybut alt. Złożone grafiki są opisywane w treści strony, tak aby ich znaczenie było jasne również dla osób, które nie mogą zobaczyć obrazów.

Udogodnienia
Serwis jest wyposażony w udogodnienia ułatwiające przeglądanie treści przez osoby niedowidzące:

przełącznik zmiany rozmiaru czcionki
przełączniki zmiany kontrastu
Korzystanie z klawiatury i skrótów klawiaturowych

Na wszystkich stronach można się posłużyć klawiszem TAB, aby wywołać menu umożliwiające pominięcie niektórych elementów strony i przeskoczenie do wybranego obszaru (treści głównej, menu, treści pobocznych – dodatkowych). Klawisz TAB umożliwia przemieszczanie się po wszystkich aktywnych elementach strony, a kombinacja klawiszy Shift=TAB przemieszczanie się w odwrotnym kierunku.

Świadomie zrezygnowaliśmy z możliwości szerszego zastosowania skrótów klawiaturowe, aby uniknąć konfliktów z technologiami asystującymi (np. czytnikami ekranów), systemem lub aplikacjami użytkowników.