Uchwała Nr 49/99

Zarządu Gminy w Brzostku

z dnia 17 czerwca 1999 roku

w sprawie zatwierdzenia Regulaminu Organizacyjnego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Brzostku.

        Na podstawie art.30 ust.2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie terytorialnym (Dz.U. z 1996 roku Nr 13, póz.74, Nr 58, poz.261, Nr 106, poz.496, Nr 132, poz.622, z 1997 r. Nr 9, poz.43, Nr 106, poz.679, Nr 107, Poz.686, Nr 113, poz.734, Nr 123, poz.775) oraz §5 ust.6 Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Brzostku uchwalonego uchwałą Nr IX/97/99 Rady Gminy w Brzostku z dnia 27 maja 1999 roku, Zarząd Gminy w Brzostku uchwala co następuje:

  • 1

Zatwierdza się Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Brzostku  w brzmieniu jak załącznik nr l do niniejszej uchwały.

  • 2

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Brzostek oraz Kierownikowi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Brzostku.

  • 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Regulamin Organizacyjny

Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

w Brzostku

1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Brzostku działa na podstawie Statutu GOPS uchwalonego dnia 27 maja 1999 roku uchwałą Rady Gminy w Brzostku Nr IX/97/99 oraz niniejszego Regulaminu Organizacyjnego.

2. Do zadań Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej należy prowadzenie spraw pomocy społecznej, a w szczególności:

  • diagnozowanie i ocena potrzeb jednostek, grup lub środowisk wymagających interwencji socjalnej,
  • udzielanie i organizowanie świadczeń pomocy społecznej (pieniężnych, w naturze, usługach,
  • pobudzanie społecznej aktywności w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych,
  • współpraca i koordynacja działań na rzecz zaspokajania potrzeb osób wymagających pomocy, prowadzonych przez organizacje i inne siły społeczne,
  • ustalenie uprawnień i wypłata zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych,
  • realizacja programów rządowych,
  • realizacja zadań zleconych przez Wójta i Urząd Wojewódzki

3. Bezpośredni nadzór nad działalnością GOPS sprawuje Kierownik Ośrodka a w razie jego nieobecności zastępca kierownika GOPS

4. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej prowadzi swoją działalność w oparciu o roczny plan pracy.

5. Organizacja Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej:

  • Kierownik - l etat
  • Z-ca Kierownika - obowiązki pełnić będzie pracownik socjalny
  • Główny Księgowy - 1/8 etatu
  • Pracownik socjalny - 5 etatów
  • Aspirant pracy socjalnej - 1/2 etatu
  • Sekcja usług opiekuńczych - 14 etatów - w tym l etat pracownika koordynującego pracą opiekunek

6. Zadania Kierownika Ośrodka

  • koordynowanie opieki społecznej na terenie gminy
  • zatrudnianie i zwalnianie pracowników GOPS i wykonywanie wszystkich czynności wynikających ze stosunku pracy w stosunku do pracowników zatrudnionych w Ośrodku
  • koordynacja i nadzór nad pracą pracowników Ośrodka
  • przygotowanie materiałów dotyczących rozpoznania i oceny potrzeb pomocy społecznej - sporządzanie bilansu potrzeb i środków, planowanie środków, finansowych na świadczenia środowiskowej pomocy społecznej
  • realizowanie zatwierdzonego planu finansowego
  • ocena problemów społecznych terenu i przedstawienie propozycji ich rozwiązania
  • podejmowanie z upoważnienia Rady Gminy postanowień i decyzji o przyznaniu świadczeń pomocy społecznej
  • przedstawienie Wójtowi i Radzie Gminy informacji i sprawozdań dotyczących zakresu potrzeb pomocy społecznej na terenie gminy oraz ich realizacji
  • współpraca z organizacjami społecznymi oraz mobilizowanie środowisk lokalnych na rzecz pomocy społecznej
  • załatwianie skarg i wniosków
  • podpisywanie rachunków, czeków, przelewów, list wypłat zasiłków, list płac pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej i pism oraz załatwianie wszelkich formalności w zakresie w/w spraw zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa
  • nadzór nad finansami Ośrodka
  • organizacja narad i szkolenia pracowników
  • przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowego
  • prowadzenie korespondencji z innymi podmiotami
  • wydawanie decyzji dotyczących przyznania lub odmowy opieki środowiskowej
  • prowadzenie teczek akt osobowych
  • branie udziału w szkoleniach i naradach
  • prowadzenie zakupów i bieżących napraw sprzętu
  • prowadzenie dokumentacji z zakresu dożywiania dzieci i zasiłków okresowych gwarantowanych
  • prawidłowo zabezpieczać i używać mienie społeczne
  • załatwianie innych spraw służbowych zleconych doraźnie przez Wójta

7. Zadania Zastępcy Kierownika Ośrodka

  • wykonywanie zadań powierzonych przez kierownika GOPS
  • sprawowanie funkcji kierownika GOPS w razie niemożności pełnienia przez niego obowiązków

8. Zadania Głównego Księgowego

  • koordynacja i kontrola wszelkich operacji gospodarczych i finansowych, które polegaj ą na wykonaniu kontroli wewnętrznej. Bezpośrednie kierowanie rachunkowością GOPS, zabezpieczenie dyscypliny budżetowej zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami
  • organizacja prawidłowego systemu obiegu dokumentów finansowych zgodnie z obowiązującą instrukcją w tym zakresie
  • badanie, opiniowanie wszelkich operacji z punktu widzenia gospodarności oraz skutecznego interweniowania w sprawach, które ocenia się jako merytorycznie wadliwe. Na dowód przeprowadzenie kontroli wstępnej i bieżącej gł. księgowy podpisuje się na każdym kontrolowanym dokumencie oraz na sprawozdaniach finansowych
  • zawiadamianie kierownika jednostki o ujawnieniu podczas kontroli dokumentów niezgodnych z przepisami lub naruszających ustalony tryb przyjmowania, przechowywania lub rozchodowania środków i materiałów gospodarczych
  • odmowa złożenia podpisu na dokumentach nierzetelnych, nieprawidłowych lub sprzecznych z obowiązującymi przepisami, których realizacja byłaby równoczesnym popełnieniem przestępstwa
  • opracowanie projektów rocznych planów finansowych dotyczących zadań zleconych i samorządowych oraz wniosków o zmianach w budżecie
  • bieżące przygotowanie dokumentów, księgowanie ich w dzienniku głównym, w kartach wydatków wg. odpowiedniej klasyfikacji budżetowej oraz zgodnie z wyciągami bankowymi
  • prowadzenie analitycznych kart kontowych wydatków wg. odpowiedniej klasyfikacji budżetowej oraz zgodnie z wyciągami bankowymi
  • prowadzenie analitycznych kart kontowych wydatków, zobowiązań, bieżące uzgadnianie z księgowością
  • sporządzania sprawozdań finansowych z wykonania budżetu, środków trwałych, funduszu płac zgodnie z obowiązującymi terminami
  • zorganizowanie prawidłowego przechowywania gotówki, papierów wartościowych, depozytów i druków ścisłego zarachowania
  • ustalenie zasad przyjmowania wpłat i dokonywania wypłat oraz podejmowania gotówki z banku
  • kontrola raportów kasowych, terminowości rozliczeń, należności i zobowiązań
  • opracowanie instrukcji w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji, sporządzania wniosku o powołanie kontroli inwentaryzacyjnej, wyceny i rozliczania wyników
  • przygotowanie całości dokumentów z zakresu pracy na stanowisku Głównego Księgowego do archiwum zakładowego

9. Zadania pracownika socjalnego

  • przeprowadzanie wywiadów środowiskowych
  • rozpoznawanie i ustalanie potrzeb w zakresie pomocy społecznej oraz wnioskowanie w sprawie świadczeń
  • kompletowanie dokumentów dotyczących wszystkich form pomocy społecznej
  • organizowanie pomocy społecznej poprzez dostarczanie osobom potrzebującym schronienia, posiłku, niezbędnego ubrania oraz innych świadczeń przysługujących na mocy ustawy o pomocy społecznej i innych obowiązujących przepisów
  • organizowanie w powiązaniu z organizacjami społecznymi, charytatywnymi działalności socjalnej zmierzającej do poprawy sytuacji osób wymagających pomocy ze szczególnym uwzględnieniem osób starszych wiekiem, inwalidów oraz osób pozostających bez pomocy
  • współdziałanie z placówkami służby zdrowia ze szczególnym uwzględnieniem współpracy z lekarzem rodzinnym, pielęgniarką środowiskową
  • współpraca ze szkołami w zakresie organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży oraz posiłków w szkole
  • współpraca z organizacjami społecznymi, sądami, policją, prokuraturą i Powiatowym Urzędem Pracy
  • sporządzanie indywidualnych planów zaspokajania stwierdzonych potrzeb
  • udzielanie pomocy i poradnictwa osobom i rodzinom, w których występują trudności życiowe spowodowane sytuacjami losowymi i nieporadnością życiową
  • prowadzenie dokumentacji z zakresu ochrony macierzyństwa
  • udział w szkoleniach i naradach
  • prawidłowe zabezpieczanie i użytkowanie mienia społecznego
  • sporządzanie sprawozdawczości z zakresu swojego działania
  • prowadzenie dokumentacji dotyczącej kwalifikacji do Domu Pomocy Społecznej
  • załatwienie innych spraw służbowych zleconych doraźnie przez kierownika GOPS

10. Zadania opiekunek socjalnych

  • obowiązki opiekuna socjalnego wynikają ze stosunku pracy tj. umowy o pracę zawartą z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w sprawie opieki społecznej nad chorym w domu
  • zakres pracy opiekuna socjalnego uzależniony jest od stanu zdrowia chorego oraz jego sytuacji rodzinnej
  • zakres pracy opiekuna socjalnego ustala w domu chorego i w porozumieniu z nim osoba koordynująca pracą opiekuna
  • opiekun socjalny podejmuje pracę u chorych na podstawie pisemnego skierowania wystawionego na obowiązującym druku, określającego również ilość godzin opieki
  • w toku codziennego kontaktu z chorym opiekun dba o ich stan zdrowia i zaspokojenie podstawowych potrzeb, a o zaistniałych zmianach w sytuacji zdrowotno-bytowej powiadamia koordynatora kierującego pracą opiekunów
  • opiekun socjalny obowiązany jest do wykonywania w domach u chorych następujących czynności: pielęgnacyjnych, gospodarczych, opiekuńczych, załatwianie innych spraw chorych na polecenie koordynatora
  • czynności pielęgnacyjne wynikające ze stanu zdrowia chorego opiekun wykonuje zgodnie z wiedzą i umiejętnościami nabytymi w czasie szkolenia do czynności tych należy:

- przesłanie łóżka

- zmiana bielizny osobistej i pościelowej

- mycie, kapanie, czesanie, ubieranie chorego

- układanie chorego w łóżku i pomaganie przy zmianie pozycji

- zapobieganie powstaniu odleżyn i odparzeń

- pomoc przy załatwieniu potrzeb fizjologicznych

- pielęgnacja zlecona przez lekarza po uprzednim instruktażu

  • w związku z nabytymi kwalifikacjami opiekun socjalny świadczy usługi różnym grupom osób, a przede wszystkim:

- obłożnie i ciężko chorym całkowicie samotnym

- obłożnie i ciężko chorym zamieszkałym wspólnie z rodziną

- samotnym niesprawnym wymagającym opieki ogólnej oraz w miarę możliwości innym osobom dotkniętym wypadkami losowymi

  • zakres pracy opiekuna u obłożnie chorych i niesprawnych, całkowicie samotnych oraz nie posiadających rodzin w pobliżu miejsca zamieszkania zobowiązuje opiekuna do:

- zakupywania art. spożywczych i niezbędnych do egzystencji podopiecznego art. przemysłowych

- zabezpieczenie posiłków w tym co najmniej raz dziennie posiłku gorącego

- karmienie chorego o ile stan zdrowia wymaga tej czynności

- wyjście z chorym na spacery

- utrzymywanie w czystości otoczenia chorego

- dokonywanie bieżących porządków w używanej przez chorego części mieszkania

- utrzymanie w czystości naczyń kuchennych i stołowych

- utrzymanie w czystości sprzętu sanitarnego i urządzeń sanitarnych

- pranie bielizny osobistej

- dbanie o czystość bielizny pościelowej chorego

- palenie w piecu, przynoszenie wody, węgla

- zamawianie wizyt lekarskich, oraz załatwianie recept lekarskich

- załatwianie innych spraw na życzenie chorego

- prowadzenie zeszytu wydatków.

  • W razie zgonu chorego w przypadku osoby samotnej opiekun zobowiązany jest do wezwania sąsiada, lekarza rejonowego w celu stwierdzenia zgonu, powiadomienie kierownika GOPS o zgonie chorego.
  • Do obowiązków opiekuna należy pilne powiadomienie kierownika GOPS o swej niezdolności do pracy lub innej usprawiedliwionej nieobecności.
  • Załatwianie innych spraw służbowych zleconych doraźnie przez Kierownika GOPS.

11. Zadania aspiranta pracy socjalnej:

  • prowadzenie dokumentacji dotyczących wypłat wszystkich zasiłków pieniężnych (renty socjalne, zasiłki stałe, okresowe, zasiłki celowe)
  • przygotowanie decyzji dotyczących zasiłków pieniężnych
  • sporządzanie list wypłat zasiłków pieniężnych
  • ustalenie uprawnień do przyznania zasiłku:

- rodzinnych

- pielęgnacyjnych

  • przygotowanie decyzji dotyczących zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych
  • sporządzanie list wypłat zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych
  • prowadzenie dokumentacji dotyczących wypłat zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych
  • planowanie i sprawozdawczość z zakresu powierzonych obowiązków
  • prowadzenie książki podawczej
  • współpraca z instytucjami, organizacjami, prowadzenie korespondencji z nimi
  • prowadzeni dokumentacji z zakresu ubezpieczenia zdrowotnego, emerytalnego i rentownego dla podopiecznych
  • załatwianie innych spraw służbowych zleconych doraźnie przez Kierownika GOPS
  • branie udziału w szkoleniach, naradach
  • prawidłowo zabezpieczać i używać mienie społeczne
  • prowadzenie ewidencji pism wpływających
  • przygotowanie dokumentów do archiwum w swoim zakresie działania
  • wysyłanie korespondencji
  • szczegółowe rozliczanie znaczków pocztowych i ich kupowanie

12. Zadnia Sekcji Usług Opiekuńczych.

Sekcja usług opiekuńczych sprawuje usługi opiekuńcze etatowe i sąsiedzkie w stosunku do chorych i niepełnosprawnych objętych tą formą pomocy.

Zadania pracownika koordynującego pracą opiekunek chorych:

  • ustalenie zakresu pomocy usługowej
  • prowadzenie pełnej dokumentacji dotyczącej pomocy usługowej, w tym miedzy innymi:

- przygotowanie dzienniczków

- przygotowanie list wypłat dla pomocy sąsiedzkiej

- prowadzenie dokumentacji dotyczącej odpłatności za usługi

- pobieranie odpłatności od chorych

  • koordynacja i nadzór nad pracą opiekunek
  • współpraca z instytucjami w zakresie pomocy podopiecznym.
  • prowadzenie rozliczeń wykorzystania urlopów
  • analiza prawidłowości dokumentacji dotyczącej wydawania decyzji na usługi opiekuńcze
  • przygotowanie dokumentacji do archiwum w swoim zakresie działania
  • prowadzenie rejestrów zasiłków
  • sporządzanie sprawozdawczości
  • załatwianie innych spraw służbowych zleconych przez Kierownika GOPS