Uchwała Nr 49/99
Zarządu Gminy w Brzostku
z dnia 17 czerwca 1999 roku
w sprawie zatwierdzenia Regulaminu Organizacyjnego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Brzostku.
Na podstawie art.30 ust.2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie terytorialnym (Dz.U. z 1996 roku Nr 13, póz.74, Nr 58, poz.261, Nr 106, poz.496, Nr 132, poz.622, z 1997 r. Nr 9, poz.43, Nr 106, poz.679, Nr 107, Poz.686, Nr 113, poz.734, Nr 123, poz.775) oraz §5 ust.6 Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Brzostku uchwalonego uchwałą Nr IX/97/99 Rady Gminy w Brzostku z dnia 27 maja 1999 roku, Zarząd Gminy w Brzostku uchwala co następuje:
- 1
Zatwierdza się Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Brzostku w brzmieniu jak załącznik nr l do niniejszej uchwały.
- 2
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Brzostek oraz Kierownikowi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Brzostku.
- 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Regulamin Organizacyjny
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Brzostku
1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Brzostku działa na podstawie Statutu GOPS uchwalonego dnia 27 maja 1999 roku uchwałą Rady Gminy w Brzostku Nr IX/97/99 oraz niniejszego Regulaminu Organizacyjnego.
2. Do zadań Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej należy prowadzenie spraw pomocy społecznej, a w szczególności:
- diagnozowanie i ocena potrzeb jednostek, grup lub środowisk wymagających interwencji socjalnej,
- udzielanie i organizowanie świadczeń pomocy społecznej (pieniężnych, w naturze, usługach,
- pobudzanie społecznej aktywności w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych,
- współpraca i koordynacja działań na rzecz zaspokajania potrzeb osób wymagających pomocy, prowadzonych przez organizacje i inne siły społeczne,
- ustalenie uprawnień i wypłata zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych,
- realizacja programów rządowych,
- realizacja zadań zleconych przez Wójta i Urząd Wojewódzki
3. Bezpośredni nadzór nad działalnością GOPS sprawuje Kierownik Ośrodka a w razie jego nieobecności zastępca kierownika GOPS
4. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej prowadzi swoją działalność w oparciu o roczny plan pracy.
5. Organizacja Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej:
- Kierownik - l etat
- Z-ca Kierownika - obowiązki pełnić będzie pracownik socjalny
- Główny Księgowy - 1/8 etatu
- Pracownik socjalny - 5 etatów
- Aspirant pracy socjalnej - 1/2 etatu
- Sekcja usług opiekuńczych - 14 etatów - w tym l etat pracownika koordynującego pracą opiekunek
6. Zadania Kierownika Ośrodka
- koordynowanie opieki społecznej na terenie gminy
- zatrudnianie i zwalnianie pracowników GOPS i wykonywanie wszystkich czynności wynikających ze stosunku pracy w stosunku do pracowników zatrudnionych w Ośrodku
- koordynacja i nadzór nad pracą pracowników Ośrodka
- przygotowanie materiałów dotyczących rozpoznania i oceny potrzeb pomocy społecznej - sporządzanie bilansu potrzeb i środków, planowanie środków, finansowych na świadczenia środowiskowej pomocy społecznej
- realizowanie zatwierdzonego planu finansowego
- ocena problemów społecznych terenu i przedstawienie propozycji ich rozwiązania
- podejmowanie z upoważnienia Rady Gminy postanowień i decyzji o przyznaniu świadczeń pomocy społecznej
- przedstawienie Wójtowi i Radzie Gminy informacji i sprawozdań dotyczących zakresu potrzeb pomocy społecznej na terenie gminy oraz ich realizacji
- współpraca z organizacjami społecznymi oraz mobilizowanie środowisk lokalnych na rzecz pomocy społecznej
- załatwianie skarg i wniosków
- podpisywanie rachunków, czeków, przelewów, list wypłat zasiłków, list płac pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej i pism oraz załatwianie wszelkich formalności w zakresie w/w spraw zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa
- nadzór nad finansami Ośrodka
- organizacja narad i szkolenia pracowników
- przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowego
- prowadzenie korespondencji z innymi podmiotami
- wydawanie decyzji dotyczących przyznania lub odmowy opieki środowiskowej
- prowadzenie teczek akt osobowych
- branie udziału w szkoleniach i naradach
- prowadzenie zakupów i bieżących napraw sprzętu
- prowadzenie dokumentacji z zakresu dożywiania dzieci i zasiłków okresowych gwarantowanych
- prawidłowo zabezpieczać i używać mienie społeczne
- załatwianie innych spraw służbowych zleconych doraźnie przez Wójta
7. Zadania Zastępcy Kierownika Ośrodka
- wykonywanie zadań powierzonych przez kierownika GOPS
- sprawowanie funkcji kierownika GOPS w razie niemożności pełnienia przez niego obowiązków
8. Zadania Głównego Księgowego
- koordynacja i kontrola wszelkich operacji gospodarczych i finansowych, które polegaj ą na wykonaniu kontroli wewnętrznej. Bezpośrednie kierowanie rachunkowością GOPS, zabezpieczenie dyscypliny budżetowej zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami
- organizacja prawidłowego systemu obiegu dokumentów finansowych zgodnie z obowiązującą instrukcją w tym zakresie
- badanie, opiniowanie wszelkich operacji z punktu widzenia gospodarności oraz skutecznego interweniowania w sprawach, które ocenia się jako merytorycznie wadliwe. Na dowód przeprowadzenie kontroli wstępnej i bieżącej gł. księgowy podpisuje się na każdym kontrolowanym dokumencie oraz na sprawozdaniach finansowych
- zawiadamianie kierownika jednostki o ujawnieniu podczas kontroli dokumentów niezgodnych z przepisami lub naruszających ustalony tryb przyjmowania, przechowywania lub rozchodowania środków i materiałów gospodarczych
- odmowa złożenia podpisu na dokumentach nierzetelnych, nieprawidłowych lub sprzecznych z obowiązującymi przepisami, których realizacja byłaby równoczesnym popełnieniem przestępstwa
- opracowanie projektów rocznych planów finansowych dotyczących zadań zleconych i samorządowych oraz wniosków o zmianach w budżecie
- bieżące przygotowanie dokumentów, księgowanie ich w dzienniku głównym, w kartach wydatków wg. odpowiedniej klasyfikacji budżetowej oraz zgodnie z wyciągami bankowymi
- prowadzenie analitycznych kart kontowych wydatków wg. odpowiedniej klasyfikacji budżetowej oraz zgodnie z wyciągami bankowymi
- prowadzenie analitycznych kart kontowych wydatków, zobowiązań, bieżące uzgadnianie z księgowością
- sporządzania sprawozdań finansowych z wykonania budżetu, środków trwałych, funduszu płac zgodnie z obowiązującymi terminami
- zorganizowanie prawidłowego przechowywania gotówki, papierów wartościowych, depozytów i druków ścisłego zarachowania
- ustalenie zasad przyjmowania wpłat i dokonywania wypłat oraz podejmowania gotówki z banku
- kontrola raportów kasowych, terminowości rozliczeń, należności i zobowiązań
- opracowanie instrukcji w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji, sporządzania wniosku o powołanie kontroli inwentaryzacyjnej, wyceny i rozliczania wyników
- przygotowanie całości dokumentów z zakresu pracy na stanowisku Głównego Księgowego do archiwum zakładowego
9. Zadania pracownika socjalnego
- przeprowadzanie wywiadów środowiskowych
- rozpoznawanie i ustalanie potrzeb w zakresie pomocy społecznej oraz wnioskowanie w sprawie świadczeń
- kompletowanie dokumentów dotyczących wszystkich form pomocy społecznej
- organizowanie pomocy społecznej poprzez dostarczanie osobom potrzebującym schronienia, posiłku, niezbędnego ubrania oraz innych świadczeń przysługujących na mocy ustawy o pomocy społecznej i innych obowiązujących przepisów
- organizowanie w powiązaniu z organizacjami społecznymi, charytatywnymi działalności socjalnej zmierzającej do poprawy sytuacji osób wymagających pomocy ze szczególnym uwzględnieniem osób starszych wiekiem, inwalidów oraz osób pozostających bez pomocy
- współdziałanie z placówkami służby zdrowia ze szczególnym uwzględnieniem współpracy z lekarzem rodzinnym, pielęgniarką środowiskową
- współpraca ze szkołami w zakresie organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży oraz posiłków w szkole
- współpraca z organizacjami społecznymi, sądami, policją, prokuraturą i Powiatowym Urzędem Pracy
- sporządzanie indywidualnych planów zaspokajania stwierdzonych potrzeb
- udzielanie pomocy i poradnictwa osobom i rodzinom, w których występują trudności życiowe spowodowane sytuacjami losowymi i nieporadnością życiową
- prowadzenie dokumentacji z zakresu ochrony macierzyństwa
- udział w szkoleniach i naradach
- prawidłowe zabezpieczanie i użytkowanie mienia społecznego
- sporządzanie sprawozdawczości z zakresu swojego działania
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej kwalifikacji do Domu Pomocy Społecznej
- załatwienie innych spraw służbowych zleconych doraźnie przez kierownika GOPS
10. Zadania opiekunek socjalnych
- obowiązki opiekuna socjalnego wynikają ze stosunku pracy tj. umowy o pracę zawartą z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w sprawie opieki społecznej nad chorym w domu
- zakres pracy opiekuna socjalnego uzależniony jest od stanu zdrowia chorego oraz jego sytuacji rodzinnej
- zakres pracy opiekuna socjalnego ustala w domu chorego i w porozumieniu z nim osoba koordynująca pracą opiekuna
- opiekun socjalny podejmuje pracę u chorych na podstawie pisemnego skierowania wystawionego na obowiązującym druku, określającego również ilość godzin opieki
- w toku codziennego kontaktu z chorym opiekun dba o ich stan zdrowia i zaspokojenie podstawowych potrzeb, a o zaistniałych zmianach w sytuacji zdrowotno-bytowej powiadamia koordynatora kierującego pracą opiekunów
- opiekun socjalny obowiązany jest do wykonywania w domach u chorych następujących czynności: pielęgnacyjnych, gospodarczych, opiekuńczych, załatwianie innych spraw chorych na polecenie koordynatora
- czynności pielęgnacyjne wynikające ze stanu zdrowia chorego opiekun wykonuje zgodnie z wiedzą i umiejętnościami nabytymi w czasie szkolenia do czynności tych należy:
- przesłanie łóżka
- zmiana bielizny osobistej i pościelowej
- mycie, kapanie, czesanie, ubieranie chorego
- układanie chorego w łóżku i pomaganie przy zmianie pozycji
- zapobieganie powstaniu odleżyn i odparzeń
- pomoc przy załatwieniu potrzeb fizjologicznych
- pielęgnacja zlecona przez lekarza po uprzednim instruktażu
- w związku z nabytymi kwalifikacjami opiekun socjalny świadczy usługi różnym grupom osób, a przede wszystkim:
- obłożnie i ciężko chorym całkowicie samotnym
- obłożnie i ciężko chorym zamieszkałym wspólnie z rodziną
- samotnym niesprawnym wymagającym opieki ogólnej oraz w miarę możliwości innym osobom dotkniętym wypadkami losowymi
- zakres pracy opiekuna u obłożnie chorych i niesprawnych, całkowicie samotnych oraz nie posiadających rodzin w pobliżu miejsca zamieszkania zobowiązuje opiekuna do:
- zakupywania art. spożywczych i niezbędnych do egzystencji podopiecznego art. przemysłowych
- zabezpieczenie posiłków w tym co najmniej raz dziennie posiłku gorącego
- karmienie chorego o ile stan zdrowia wymaga tej czynności
- wyjście z chorym na spacery
- utrzymywanie w czystości otoczenia chorego
- dokonywanie bieżących porządków w używanej przez chorego części mieszkania
- utrzymanie w czystości naczyń kuchennych i stołowych
- utrzymanie w czystości sprzętu sanitarnego i urządzeń sanitarnych
- pranie bielizny osobistej
- dbanie o czystość bielizny pościelowej chorego
- palenie w piecu, przynoszenie wody, węgla
- zamawianie wizyt lekarskich, oraz załatwianie recept lekarskich
- załatwianie innych spraw na życzenie chorego
- prowadzenie zeszytu wydatków.
- W razie zgonu chorego w przypadku osoby samotnej opiekun zobowiązany jest do wezwania sąsiada, lekarza rejonowego w celu stwierdzenia zgonu, powiadomienie kierownika GOPS o zgonie chorego.
- Do obowiązków opiekuna należy pilne powiadomienie kierownika GOPS o swej niezdolności do pracy lub innej usprawiedliwionej nieobecności.
- Załatwianie innych spraw służbowych zleconych doraźnie przez Kierownika GOPS.
11. Zadania aspiranta pracy socjalnej:
- prowadzenie dokumentacji dotyczących wypłat wszystkich zasiłków pieniężnych (renty socjalne, zasiłki stałe, okresowe, zasiłki celowe)
- przygotowanie decyzji dotyczących zasiłków pieniężnych
- sporządzanie list wypłat zasiłków pieniężnych
- ustalenie uprawnień do przyznania zasiłku:
- rodzinnych
- pielęgnacyjnych
- przygotowanie decyzji dotyczących zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych
- sporządzanie list wypłat zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych
- prowadzenie dokumentacji dotyczących wypłat zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych
- planowanie i sprawozdawczość z zakresu powierzonych obowiązków
- prowadzenie książki podawczej
- współpraca z instytucjami, organizacjami, prowadzenie korespondencji z nimi
- prowadzeni dokumentacji z zakresu ubezpieczenia zdrowotnego, emerytalnego i rentownego dla podopiecznych
- załatwianie innych spraw służbowych zleconych doraźnie przez Kierownika GOPS
- branie udziału w szkoleniach, naradach
- prawidłowo zabezpieczać i używać mienie społeczne
- prowadzenie ewidencji pism wpływających
- przygotowanie dokumentów do archiwum w swoim zakresie działania
- wysyłanie korespondencji
- szczegółowe rozliczanie znaczków pocztowych i ich kupowanie
12. Zadnia Sekcji Usług Opiekuńczych.
Sekcja usług opiekuńczych sprawuje usługi opiekuńcze etatowe i sąsiedzkie w stosunku do chorych i niepełnosprawnych objętych tą formą pomocy.
Zadania pracownika koordynującego pracą opiekunek chorych:
- ustalenie zakresu pomocy usługowej
- prowadzenie pełnej dokumentacji dotyczącej pomocy usługowej, w tym miedzy innymi:
- przygotowanie dzienniczków
- przygotowanie list wypłat dla pomocy sąsiedzkiej
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej odpłatności za usługi
- pobieranie odpłatności od chorych
- koordynacja i nadzór nad pracą opiekunek
- współpraca z instytucjami w zakresie pomocy podopiecznym.
- prowadzenie rozliczeń wykorzystania urlopów
- analiza prawidłowości dokumentacji dotyczącej wydawania decyzji na usługi opiekuńcze
- przygotowanie dokumentacji do archiwum w swoim zakresie działania
- prowadzenie rejestrów zasiłków
- sporządzanie sprawozdawczości
- załatwianie innych spraw służbowych zleconych przez Kierownika GOPS